Lambaian Mesra


Pesanan Orang Terdahulu Dari Kita

Pesanan Imam al-Ghazali :
"Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana haqiqatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!"

(Dipetik dari buku Dimana Dia Dihatiku)

Terjemahan Bahasa Antarabangsa

Ahad, 26 Februari 2012

Zikrullah : Mendirikan "Kesempurnaan" Dalam Manusia


Perkara yang diutarakan kali ini berkait dengan apa yang telah diamanahkan Allah 'Azza Wa Jalla kepada manusia. Telah sekian lama ia berlegar-legar di hati manusia yang tertanyakan "selama ini apakah yang sebenarnya tujuan hidup manusia di atas muka Bumi ini?" 

  • Mengingati Allah Robbul 'Aalamin - Suatu perkara yang bukan remeh-temeh untuk diletakkan ke sisi.
  • Menyebut-nyebut nama Allah Dzul Jalaali Wal Ikram - Suatu pekerjaan yang bukan sahaja terjelma di luaran zahiriyah tetapi mengukuhkan paksi diri dalam jiwa ruhaniyah sebagai manusia yang "sempurna kemanusiaan". 
  • Merasa kewujudan Allah Ar-Rahman Ar-Rahiim - Suatu kod rahsia dari Allah berkenaan bagaimana manusia dapat mencapai keredhaan dari Allah 'Azza Wa Jalla dengan cara yang "simple" dan berterusan sepanjang hayat.

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN DZIKIR?

Dari segi bahasa : 
Dzikir ialah melepaskan diri daripada lalai dan lupa dengan menghadirkan hati atau sedar secara berterusan. Sifat "lupa" (istilah 'Arab : Nisyan) merupakan kata dasar bahas "insan" (manusia). Oleh itu, manusia merupakan "makhluk yang lupa".


Dari segi istilah : 
Dzikir ialah menyebut nama sesuatu dengan hati dan lisan samada menyebut nama Allah atau sifatNya atau hukumNya atau perbuatanNya atau menyebut nama para rasulNya, para nabiNya atau berbuat amal kebajikan seperti membaca Al-Quran, bertasbih, memberi nasihat dan sebagainya.

Dzikir juga membawa ucapan tasbih, tahmid, tahlil dan menyebut nama-nama Allah Maha Mulia.

Dari segi ilmu Tasawwuf, ada empat (4) bahagian zikir: 
  • Murasalah : zikir dengan lisan saja sebagai jalan permulaan (bidayah) 
  • Mu'amalah : zikir dengan hati (qalbu) dan lisan dalam rangka suluk. 
  • Muwasholah : zikir dengan lisan, qalbu dan  roh dalam rangka menempati si pengamal (dzakir) sebagai ahli qurrub (seorang yang mendekatkan dirinya kepada Allah) 
  • Munazalah : zikir dengan lisan, qalb, roh dan  sirr (rahsia dalam lubuk hati yang tidak dapat dijangkau) dalam rangka mendapatkan keredhaan Allah. 


DALIL KEUTAMAAN BERZIKIR
Firman Allah : "Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan mereka pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredhaan Allah semata-mata dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia dan janganlah engkau mematuhi orang yang kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran"


Firman Allah : "Sesungguhnya orang Islam lelaki dan perempuan, dan orang yang beriman lelaki dan perempuan, dan orang yang taat lelaki serta perempuan dan orang lelaki serta orang perempuan yang benar, dan orang lelaki dan orang perempuan yang sabar, dan orang lelaki dan orang perempuan yang khusyuk, dan lelaki dan perempuan yang bersedekah, lelaki dan perempuan yang berpuasa, dan lelaki dan perempuan yang memelihara kehormatan mereka dan orang lelaki serta orang perempuan yang banyak menyebut nama Allah, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar" [Surah Al-Ahzab, ayat 35]
  • Dari Abu Hurairah radiyallahu 'anhu, dari Abu Sa'id Al Khudri radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda : "Tiadalah suatu kaum itu berzikir kepada Allah kecuali para malaikat akan mengelilingi mereka, rahmat akan meliputi mereka, ketenangan akan turun kepada mereka,dan mereka akan disebut-sebut oleh Allah di antara para Malaikat" (Riwayat Muslim, Tirmidzi, Ahmad, dan Ibnu Majah)
  • Dari Ibnu 'Umar radhiyallahu 'anhu bahawa Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam pernah menyampaikan hadis Qudsi dari Tuhannya: "Seorang yang sibuk berzikir kepadaKu dari sibuk memohon kepadaKu, maka Aku [Allah] akan memberikannya sesuatu yang lebih utama dari yang pernah diminta oleh para peminta" (Riwayat Bukhari, Al-Bazzar, dan Al-Baihaqi.)
  • Dari Abu Said Al-Khudri radhiyallahu 'anhu, katanya : "Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam pernah menyampaikan hadis Qudsi dari Tuhannya: "Seorang yang lebih sibuk membaca Al Quran dan berzikir dari minta kepadaKu, maka Aku akan memberinya sesuatu yang lebih utama dari apa yang telah diminta oleh para peminta" (Riwayat Ad-Darimi, Tirmidzi, dan Al-Baihaqi)
  • Dari Abu Sa'id Al-Khudri radhiyallahu 'anhu katanya : "Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda : "Di hari Qiyamat kelak Allah berfirman : "Pada  hari ini penduduk Mahsyar akan mengetahui, siapakah orang-orang yang diberi kemuliaan?" Tanya para sahabat : "Wahai Rasulullah, siapakah mereka?" Sabda beliau : "Mereka adalah orang-orang yang suka berzikir di masjid-masjid" (Riwayat Ahmad, Al-Baihaqi dan Ibnu Hibban)
  • Dari Mu'awiyah radhiyallahu 'anhu katanya : "Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam pernah mendatangi sekelompok sahabat yang sedang duduk di Masjid, lantas berkata : "Apa yang menyebabkan kamu duduk di sini?" Jawab para sahabat : "Kami duduk di sini untuk berzikir dan memuji Allah" Sabda Nabi shollallahu 'alaihi wasallam : "Tadi Jibril 'alaihissalam datang kepadaku dan memberitahuku bahawa Allah sangat berbangga dengan kamu di hadapan para Malaikat" (Riwayat At-Tirmidzi)
  • Dari Anas radhiyallahu 'anhu katanya : "Nabi shollallahu 'alaihi wasallam bersabda : "Tiadalah suatu kaum yang berkumpul dan berzikir kepada Allah kecuali ada seruan dari langit yang mengatakan "Berdirilah kamu kerana dosa-dosa kamu telah diampuni dan telah diganti dengan banyak kebajikan" (Riwayat Ahmad, Abu Ya'la dan At-Thabrani)
  • Dari Abu Razin Al-'Uqaili radhiyallahu 'anhu katanya : "Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam pernah berkata kepadanya : "Mahukah engkau aku tunjukkan sesuatu yang dapat menyebabkan engkau mendapati kebahagiaan di dunia dan di akhirat?" Jawabnya : "Ya aku mahu" Sabda beliau : "Andainya engkau menghadiri majlis-majlis zikir, dan apabila engkau bersendirian maka gerakkanlah lidahmu dengan berzikir kepada Allah" 
  • Hadis riwayat Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu : "Dari Nabi shollallahu 'alaihi wasallam, beliau bersabda: "Sesungguhnya Allah Yang Maha Memberkahi lagi Maha Tinggi memiliki banyak malaikat yang selalu mengadakan perjalanan yang jumlahnya melebihi malaikat pencatat amal, mereka sentiasa mencari majlis-majlis zikir. Apabila mereka mendapati satu majlis zikir, maka mereka akan ikut duduk bersama mereka dan mengelilingi dengan sayap-sayapnya hingga memenuhi jarak antara mereka dengan langit dunia. Apabila para peserta majlis telah bersurai, mereka naik menuju ke langit. Beliau melanjutkan : "Lantas Allah Yang Maha Mulia lagi Maha Agung menanyakan mereka [padahal Dia lebih mengetahui daripada mereka] : "Dari manakah kamu sekalian?" Mereka menjawab : "Kami datang dari tempat hamba-hamba-Mu di dunia yang sedang mensucikan, mengagungkan, membesarkan, memuji dan memohon kepada Engkau" Allah bertanya lagi: "Apa yang mereka mohonkan kepada Aku?" Para malaikat itu menjawab: "Mereka memohon SyurgaMu" Allah bertanya lagi : "Apakah mereka sudah pernah melihat SyurgaKu?" Para malaikat itu menjawab : "Belum wahai Tuhan kami" Allah berfirman : "Apalagi jika mereka telah melihat SyurgaKu?" Para malaikat itu berkata lagi : "Mereka juga memohon perlindungan kepadaMu" Allah bertanya : "Dari apakah mereka memohon perlindunganKu?" Para malaikat menjawab : "Dari NerakaMu, wahai Tuhan kami" Allah bertanya : "Apakah mereka sudah pernah melihat NerakaKu?" Para malaikat menjawab: "Belum" Allah berfirman : "Apalagi seandainya mereka pernah melihat NerakaKu?" Para malaikat itu melanjutkan : "Dan mereka juga memohon ampunan dariMu" Beliau bersabda "Kemudian Allah berfirman : "Aku sudah mengampuni mereka dan sudah memberikan apa yang mereka minta dan Aku juga telah memberikan perlindungan kepada mereka dari apa yang mereka takutkan" Beliau melanjutkan lagi "Lalu para malaikat itu berkata : "Wahai Tuhan kami! Di antara mereka terdapat si Fulan iaitu seorang yang penuh dosa yang kebetulan melewati lalu duduk ikut berzikir bersama mereka" Beliau berkata : "Lalu Allah menjawab : "Aku juga telah mengampuninya kerana mereka adalah kaum yang tidak akan sengsara kepada orang yang ikut duduk bersama mereka" (Riwayat Muslim)



Mengingati Allah a.k.a Zikrullah dikategorikan sebagai ibadah manusia paling utama untuk diterima di sisi Allah malah dikira paling ringan kerana ia mampu dilaksanakan di mana-mana jua dalam apa-apa keadaan manusia tersebut, tidak hairanlah Rasulullahi shollallahu 'alaihi wasallam mendidik para Sahabat beliau dengan sentiasa berzikir kepada Allah walaupun apa jua bidang pekerjaan mereka samada hamba sahaya ataupun panglima perang.


Zikir yang sentiasa diamalkan oleh Imam Al-Ghazaliy


Jadi, apakah yang menghalangi diri sendiri dari segera mengingati Allah jika bukannya Syaitan dan Nafsu Ammarah dan Lawwamah yang kerap menggagalkan pekerjaan zikir yang sangat baik ini.

Syaitan dan bala tenteranya gemar menyibukkan manusia kepada perkara keduniaan secara berlebih-lebihan supaya lalai dalam segera mengingati Allah. Begitu juga manusia sering dihembus-hembus Nafsu Lawwamah dengan rasa riya' beramal, ta'ajub dengan keta'atan, sum'ah dengan ibadah, dan takabbur dengan kelebihan yang diperolehi ketika melaksanakan kewajipan terhadap Allah.

Maka, melalui proses berzikir ingat kepada Allah secara langsung ia "mencuci bersih" noda kesibukan dan debu tempias Nafsu dari lantai ruhaniyah manusia secara menyeluruh dan konsisten hasil dari limpahan rahmat Allah semata-mata ke atas orang yang berzikir. Proses "penyucian" adalah sepanjang hayat manusia dan tidak terbatas dek umur, jantina, dan kondisi ekonomi manusia kerana mengingati Allah adalah perkara perintah yang wajib mutlaq di sisi Allah seperti dalam ayat 16, surah Al-Hadid :

Al-Hadid, Ayat 16
Firman Allah : "Belum sampaikah lagi masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasiq lagi derhaka"


SITUASI DAN BENTUK YANG MEMPENGARUHI DZIKIR

Ada tiga (3) macam bentuk dzikir :-
  1. Dzikir dalam bentuk lisan [lidah]
  2. Dzikir dalam bentuk jinan [di dalam hati]
  3. Dzikir dalam bentuk harakah [pergerakan anggota badan]

Ada tiga (3) macam juga keadaan dzikir :-

  1. Muqayat: Dzikir yang ada kaitan masa (zaman) dan tempat (makan) seperti ketika bersolat, melakukan tawaf dalam perlaksanaan haji, zikir sebelum tidur, setelah bangun dari tidur, sebelum makan, setelah makan, ketika menaiki kenderaan, zikir ketika pagi hari, petang dan sebagainya.
  2. Mutlaq: Dzikir yang tiada kaitan dengan masa dan tempat seperti menyebut Subhanallah bila-bila dan di mana jua.
  3. Munajat: Dzikir yang dilakukan dalam bentuk doa – meminta kepada Allah agar harapan seseorang dimakbulkan.

KALIMAH DZIKIR PALING UTAMA DAN DISUKAI ALLAH

  • Jabir bin 'Abdullah berkata: “Saya mendengar Rasulullah saw bersabda: “Sebaik-baik bacaan dzikir adalah: Laa ilaaha illallaah (tidak ada sembahan selain Allah). Dan sebaik-baik dua adalah: alhamdulillaah (segala puji bagi Allah)” (Riwayat At-Turmudzi dan Imam At-Turmudzi berkata: “Hadisnya Hasan Gharib”).

  • Dari Abu Hurairah, bahwasannya Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang mengatakan (berdzikir): ‘Laa ilaaha illallaah wahdahu laa syariika lah, lahul mulku walahul hamdu wa huwa ‘alaa kulli syaiin qadiir’ (tidak ada tuhan selain Allah, Tuhan yang satu, tidak ada sekutu bagiNya, bagiNya seluruh kekuasaan, dan bagiNya juga seluruh pujian, Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu), setiap harinya seratus kali, maka pahalanya sama dengan membebaskan sepuluh orang budak belian, serta akan dicatat seratus kebaikan, dihapuskan seratus kesalahan, serta akan terjaga dari gangguang setan pada hari itu sampai waktu sore tiba. Tidak ada satu orang pun yang dapat melebihi pahala dan kebaikannya, kecuali orang yang membacanya lebih dari itu (lebih dari seratus). Barangsiapa yang membaca ’subhaanallaah wabihamdih’ (mahasuci Allah dan dengan segala pujian kepadaNya), setiap hari seratus kali, maka kesalahan-kesalahannya akan dihapuskan sekalipun kesalahan-kesalahannya itu sebanyak buih lautan” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

  • Dari Abu Ayyub al-Anshari, Rasulullah saw bersabda: “Barangsiapa yang membaca: ‘Laa ilaaha illallaah wahdahu laa syariika lah, lahul mulku walahul hamdu wa huwa ‘alaa kulli syaiin qadiir’ (tidak ada tuhan selain Allah, Tuhan yang satu, tidak ada sekutu bagiNya, bagiNya seluruh kekuasaan, dan bagiNya juga seluruh pujian, Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu), sebanyak sepuluh kali, maka pahalanya sama dengan orang yang membebaskan empat orang dari keturunan Isma’il” (Riwayat Bukhari dan Muslim).
  • Samurah bin Jundab berkata, Rasulullah saw bersabda: Ada empat kalimat yang paling disukai Allah: ’subhanallah, wal hamdulillaah, wa laa ilaaha illallaah, wallaahu akbar’ (mahasuci Allah, dan segala puji bagi Allah, serta tidak ada tuhan selain Allah, dan Allah Maha Agung), maka kamu tidak akan diganggu apapun, dengan kalimat mana saja kamu memulainya” (Riwayat Muslim)
  • Abu Dzar berkata, Rasulullah saw bersabda: “Kalimat yang paling disukai oleh Allah adalah: ’subhaanallaah wa bihamdih’ (mahasuci Allah dan dengan segala pujian kepadaNya)”. Dalam riwayat lain dikatakan: Rasulullah saw ditanya: “Kalimat apa yang paling baik?” Rasulullah saw bersabda: “Kalimat yang Allah pilihkan untuk para malaikat dan hambaNya, yaitu ’subhaanallaah wabihamdih’ (mahasuci Allah dan dengan segala pujian kepadaNya)” (Riwayat Muslim)

  • Sa’ad bin Abi Waqash berkata: ‘Suatu hari ia berada di samping Rasulullah saw yang sedang bersabda: “Apakah kalian merasa berat untuk melakukan seribu kebaikan setiap hari?” Salah seorang sahabat bertanya: “Bagaimana caranya kami dapat melakukan seribu kebaikan tersebut?” Rasulullah saw bersabda: “Membaca tasbih (bacaan subhaanallaah, mahasuci Allah) sebanyak seratus kali, maka pahalanya sama dengan melakukan seribu kebaikan, atau Allah akan menghapuskan seribu kesalahannya” (Riwayat Muslim)
  • Abu Hurairah berkata, Rasulullah saw bersabda: “Aku berdzikir dengan membaca: ’subhanallah, wal hamdulillaah, wa laa ilaaha illallaah, wallaahu akbar’ (mahasuci Allah, dan segala puji bagi Allah, serta tidak ada tuhan selain Allah, dan Allah Maha Agung), lebih aku sukai dari pada terbitnya matahari” (Riwayat Muslim)


KESAN DARI BERDZIKIR KEPADA ALLAH
  1. Mendapat kebaikan [hasanat] yang tiada tandingannya dalam urusan dunia dan Akhirat.
  2. Meningkatkan status [darajat] dari taraf "orang awam" kepada taraf "elit" di sisi Allah dan dikumpulkan bersama orang yang soleh dan hampir kepada Allah.


KEISTIMEWAAN ORANG YANG BERDZIKIR KEPADA ALLAH
  1. Berdzikir mengusir dan menghancurkan Syaitan dan bala tenteranya. 
  2. Berdzikir menyebabkan Allah redha kepada orang yang berzikir.
  3. Berdzikir menghilangkan kerisauan hati dan keserabutan fikiran.
  4. Berdzikir mendatangkan rasa senang dan tenteram di dalam hati.
  5. Berdzikir meningkatkan potensi hati dan stamina badan.
  6. Berdzikir menambah cahaya pada wajah dan hati sanubari. 
  7. Berdzikir mendatangkan rezeki yang melimpah-ruah dari Allah. 
  8. Berdzikir menambah kewibawaan pada peribadi orang yang gemar berzikir.
  9. Berdzikir menyebabkan Allah cinta dan kasih kepada yang selalu berzikir.
  10. Berdzikir meningkatkan taqarrub [kedekatan] kepada Allah. 
  11. Berdzikir menambah rasa mawas diri sampai ia dapat masuk ke pintu Ihsan, sehingga ia dapat menyembah Allah dengan perasaan seolah-olah ia sedang melihatNya.
  12. Berdzikir menambah rasa kembali kepada Allah.
  13. Berdzikir membuka selebar-lebarnya pintu-pintu Ma'rifatullah [mengenal Allah]. 
  14. Berdzikir menyebabkan Allah mengingati hambaNya yang berzikir.
  15. Berdzikir menghidupkan jiwa seseorang.
  16. Berdzikir umpama makanan kepada hati dan ruhaniyah.
  17. Berdzikir menambah kebersihan hati.
  18. Berdzikir menggugurkan dosa-dosa yang lalu.
  19. Berdzikir menghilangkan rasa sepi dan sedih.
  20. Berdzikir menyelamatkan seorang dari siksaan Allah.
  21. Berdzikir menyebabkan turunnya ketenangan dan rahmat Allah.
  22. Berdzikir menghadirkan para Malaikat di majlis-majlis zikir.
  23. Berdzikir memberi rasa bahagia kepada orang yang berzikir.
  24. Berdzikir memberi keamanan dan perlindungan pada seorang di hari Qiyamat. 
  25. Berdzikir mendapat kurnia Allah yang lebih besar daripada kurnia yang diberikan kepada orang-orang yang meminta.
  26. Berdzikir merupakan ibadah yang paling ringan dan paling utama.
  27. Berdzikir menambah tanaman di Syurga.
  28. Berdzikir mendatangkan berbagai-bagai keutamaan bagi pelakunya.
  29. Berdzikir menghindarkan seseorang itu daripada lupa yang dapat membawa kesengsaraan di dunia dan di akhirat.
  30. Berdzikir memberi cahaya bagi pelakunya ketika di dunia dan ketika di dalam kuburnya. 
  31. Berdzikir membangunkan hati daripada terus lalai.
  32. Berdzikir membuahkan pengetahuan yang berguna dan rahsia Allah kepada orang yang berzikir..
  33. Berdzikir menyebabkan kebersamaan antara pelakunya dengan Allah. 
  34. Berdzikir bersamaan dengan pahala membebaskan kaum budak dan menafkahkan harta. 
  35. Berdzikir merupakan puncak syukur kepada Allah. 
  36. Berdzikir melunakkan hati yang telah benak dan keras. 
  37. Berdzikir mendatangkan anugerah dan mencegah malapetaka bencana. 
  38. Berdzikir menyebabkan Allah dan para malaikatNya berselawat atas pelakunya. 
  39. Berdzikir menyebabkan Allah membanggakan pelakunya di depan para Malaikat.
  40. Seorang yang gemar berdzikir dapat masuk Syurga sambil senyum dan ketawa [terlalu gembira].
  41. Berdzikir memberi potensi untuk terus taat kepada Allah. 
  42. Berdzikir memberi potensi dan kemahuan keras untuk berjuang.
  43. Gedung-gedung di Syurga terus dibangunkan selama seorang itu masih berdzikir.
  44. Berdzikir menyebabkan para malaikat memohonkan ampun bagi pelakunya.
  45. Berdzikir menyebabkan gunung-gunung dan lembah-lembah bergembira.
  46. Memperbanyak dzikir menyebabkan terjauh daripada menjadi sifat orang Munafiq.
  47. Berdzikir menyebabkan rasa lazat di hati pelakunya, kerana itu majlis-majlis zikir disebut kebun-kebun Syurga.
  48. Berdzikir samada di jalanan, di rumah, di waktu bermusafir, mahupun di waktu menetap di rumah akan menjadi saksi bagi pelakunya di hari Qiyamat.
  49. Pelaku dzikir diberi wajah yang cerah ketika di dunia dan diberi cahaya ketika di Akhirat.
  50. Berdzikir menyebabkan Allah mengakui keimanan seseorang hambaNya.
  51. Berdzikir menyebabkan seorang mendapat keuntungan berlimpah-limpah.
  52. Berdzikir di waktu senang menyebabkan Allah memperhatikan pelakunya di kala susah. 
  53. Berdzikir menyembuhkan hati yang sakit.
  54. Berdzikir merupakan sunnah para Nabi dan wali Allah terdahulu.




Sabtu, 25 Februari 2012

Perihal Hantu / Gentayangan Bagi Manusia

PERINGATAN BUAT MANUSIA YANG LALAI KEPADA ALLAH

A036
Mafhum : "Dan sesiapa yang tidak mengendahkan (bersikap acuh tidak acuh) pengajaran (Al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah Syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya" [Surah Az-Zukhruf, ayat 36]


A027

Mafhum : "Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman." [Surah Al-A'raaf 7:27]

Dari Jabir radiyallahu 'anhu katanya, dia mendengar Rasulullahi shollallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Singgahsana Iblis berada di lautan. Dari sana, dia mengirim pasukannya untuk membuat fitnah (mengacau atau membawa bencana) untuk umat manusia. Maka siapa yang lebih besar membuat bencana, dialah yang lebih besar jasanya (terhormat) di kalangan mereka." (Riwayat Sahih Muslim) 

Sabda Rasulullahi shollallahu 'alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh Yazid bin Jabir, katanya: "Tidak ada suatu rumah dari kaum Muslimin melainkan di atap rumah mereka adalah golongan jin Islam. Apabila mereka meletakan makanan pada waktu siang , golongan jin turun dan makan tengahari bersama mereka dan apabila manusia meletakan makan malam mereka pun turun dan makan malam bersama mereka"

Jin ialah sejenis makhluq yang juga diciptakan oleh tuhan selain dari manusia. Jin juga mampu menukar rupa bentuk mereka kepada bentuk-bentuk lain dan menjadikan mereka terbahagi kepada ketegori hantu yang berlainan jenis dan nama. 

Di kalangan masyarakat Melayu juga mempunyai nama dan jenis-jenis hantu yang tersendiri. Antara jenis-jenis kelompok hantu-hantu ini adalah :-


Watak "hantu" dari filem Hantu Kak Limah Balik Rumah


Pontianak / Puntianak / Kuntilanak [wanita berpakaian serba putih terbang menegak]


Puntianak atau lebih popular dieja sebagai pontianak, dipercayai oleh masyarakat Melayu bahawa ia berasal daripada perempuan yang mati ketika mengandungkan anaknya. Terdapat juga pendapat menyatakan bahawa ia merupakan jin (hantu) liar yang bertindak mengganggu manusia.


Langsuir [hantu perempuan serba putih terbang mengiring]


Langsuir adalah sejenis makhluk halus penghisap darah dalam kepercayaan masyarakat Melayu. Langsuir dipercayai akan merasuk mangsa dan menghisap darah mangsa secara perlahan-lahan sehingga mati.

Terdapat sesetengah pendapat bahawa Langsuir berasal daripada wanita yang mati bersalin atau selepas itu.

Langsuir dipercayai mampu menyerupai seorang perempuan yang cantik dan mengoda lelaki agar mengikuti mereka ke tempat sunyi. Apabila sampai ke kawasan tersebut, Langsuir akan berubah kembali kepada rupa asal dan akan merobek perut mangsa atau mencekik leher mangsa dan menghisap darah mereka.


Toyol [hantu kanak-kanak bogel hijau sebesar budak 3 bulan]


Toyol merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan mencuri. Toyol ini dikatakan berbentuk kanak-kanak kecil dan turut mempunyai perangai seperti kanak-kanak kecil. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.


Pelesit dan istilah belalang pelesit sebagai medium pengantaraan

Pelesit merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara oleh seseorang, biasanya wanita, bagi tujuan memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka. Hantu pelesit dipercayai diberi makan darah dari jari tangan tuannya.

Hantu pelesit dikatakan mampu menjelma sebagai sejenis belalang pelesit, belalang kecil yang mempunyai kepala berbentuk tajam dan tirus, dan masuk ke rumah mangsa. Pelesit ini kemudiannya akan mengambil peluang untuk menyerang dan menghisap darah mangsa apabila mangsa leka.


Hantu Air / Hantu Laut [makhluq halus dalam air]

Hantu air (juga termasuk Hantu laut) merupakan sejenis makhluk halus digelar mambang atau jin yang terdapat di dalam kawasan berair. Makhluk ini dianggap agak keras dan mampu membahayakan mereka yang bertembung dengannya.

Kebiasaannya ia dikatakan terapung-apung seperti batang kayu buruk, tetapi mampu melumpuhkan mereka yang tersentuh dengannya.

Selain itu, ia dikatakan mampu menjelma untuk mengusik mereka yang berada di pinggir air.

Dipercayai bahawa hantu air berasal daripada ilmu dan makhluk halus yang dibuang, dihanyutkan melalui sungai mengalir ke laut dengan menggunakan ancak.

Air laut yang berkilauan dikatakan menunjukkan kehadirannya. Bagi menggelakkan gangguan bagi para nelayan dari hantu air (laut), satu upacara yang dikenali sebagai semah laut akan diadakan setiap tahun. Upacara ini juga dikenali sebagai puja pantai / main pantai.


Hantu Raya [makhluq berbulu lebat dan besar] 


Hantu Raya dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul. Ia dikatakan terdiri daripada golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya melakukan kerja dan juga bagi memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.

Hantu Raya akan dikawal oleh pemiliknya yang boleh menyuruhnya melakukan apa-apa juga jenis kerja berat. Hantu Raya juga boleh disuruh oleh tuannya bagi merasuk seseorang. Hantu raya mempunyai keupayaan menjelma sebagai manusia biasa atau haiwan lain, dan biasanya Hantu Raya akan menjelma sebagai tuannya.

Hantu Raya yang dipelihara itu akan perlu diberi makan sebagaimana yang dipersetujui. Biasanya makanan yang disediakan dikenali sebagai ancak / sajian termasuk telur, ayam panggang, pulut kuning dan sebagainya. Sekiranya tidak dijaga dengan baik dan diberi makan, Hantu Raya yang kelaparan itu akan menyerang tuannya.

Hantu Raya biasanya perlu diwarisi, dan sekiranya tidak diturunkan kepada waris, tuannya akan menjadi bangkai bernyawa. Tubuhnya mati dan berbau busuk, tetapi apabila hendak dikebumikan, ia akan bangkit seperti hidup. Selain itu, ia akan makan dengan lahapnya apabila diberi makan.


Hantu Bungkus / Pocong / Hantu Bunjut [makhluk ghaib yang dilihat berbungkus dalam kain kafan]




Hantu bungkus atau juga dikenali sebagai hantu punjut atau hantu pocong merujuk kepada sejenis makhluk yang berbentuk seperti mayat yang dibungkus dengan kain kafan.

Hantu bungkus sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat, dan akan bergerak dengan meloncat seperti hantu cina, atau bergolek. Ia dikatakan mampu bergerak sepantas kereta, bergerak seiring dengan kereta yang dipandu oleh mangsa usikan mereka.

Polong


Hantu Polong merujuk kepada semangat atau makhluk halus belaan yang dipelihara oleh seseorang, biasanya lelaki, bertujuan untuk tujuan memudaratkan musuh. Hantu polong dipercayai diberi makan darah dari jari tuannya.

Menurut kepercayaan orang Melayu, polong dihasilkan dengan meletak darah orang yang mati dibunuh kedalam botol bermulut panjang. Botol tersebut kemudiannya akan dipuja dan jampi serapah akan dibacakan dalam tempoh masa tertentu. Selepas tujuh hingga dua minggu akan kedengaran bunyi mengerit daripada dalam botol. Pemuja polong perlu menghiris sedikit jarinya dan memasukkan jarinya yang berdarah itu ke dalam botol untuk memberi polong makan. Dengan memberi makan, polong ini akan terikat kepada tuannya dan akan melakukan apa sahaja suruhan tuannya.

Polong biasanya akan disimpan di dalam botol dan hanya dikeluarkan apabila hendak memusnahkan musuh. Mangsa polong biasanya boleh dikenali dengan kesan lebam pada mayat dan darah keluar melalui mulut.

Bota [makhluk besar hodoh menjelma dari dalam tanah] - khas dari negeri Perak



Hantu yang terkenal sehingga namanya digunakan sebagai nama sebua kampung. Mengikut kepercayaan penduduk tempatan Bota, negeri Perak, nama kawasan ini diambil bersempena sejenis gergasi yang wujud di sini.

Bota ialah sejenis gergasi besar yang hidup dalam tanah, menyembunyikan diri dalam gua di dalam tanah. Bota akan keluar daripada tempat persembunyian pada ketika-ketika tertentu sahaja dan amat meminati kanak-kanak yang tidak memakai seluar.

Kebanyakan masanya dihabiskan di dalam tanah dan jarang dilihat oleh manusia. Menurut nenek-nenek tua di kawasan ini, badan gergasi Bota ini menyerupai warna tanah itu sendiri terutama di kawasan berlumpur, di tepi rimbunan buluh kuning dan di tepian sawah padi di mana ikan puyu dan tilan biasa ditemui.

Makanannya didapati di dalam tanah juga dan sesekali akan mencari makanan dalam bentuk daging manusia atau haiwan. Manusia dan haiwan bukanlah makanan kegemarannya kerana ia hanya keluar sesekali sahaja terutama pada rembang petang.

Gergasi Bota ini dikaitkan dengan kehilangan seseorang. Jika seseorang penduduk didapati hilang, mereka percaya Bota yang bertanggungjawab dan penduduk tersebut telah melanggar pantang 'kewujudan' Bota di sesuatu kawasan. Anehnya Bota ini tidak banyak tapi boleh berada di mana-mana sahaja terutama di kawasan Sungai Perak.


Bajang [makhluk aneh berlidah sangat panjang]


Bajang merujuk kepada sejenis makhluk halus, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan memudaratkan musuh. Pemeliharaan makhluk halus ini dikenali sebagai saka.

Bajang merupakan makhluk yang dipuja daripada mayat bayi yang mati semasa lahir. Ia merupakan setan jantan yang sering kali menjelma sebagai kucing pole cat. Bajang seringkali menyerang kanak-kanak dan mampu menyebabkan penyakit misteri yang boleh membawa maut kepada mangsanya.

Bajang akan dikawal oleh pemiliknya dan akan disimpan di dalam tabung buluh. Sejenis daun khusus akan digunakan sebagai penyumbat tabungan tersebut dan dikunci dengan tangkal. Bajang hanya dikeluarkan apabila pemiliknya hendak mengenakan musuhnya.

Bajang yang dipelihara itu akan diberi makan telur dan juga susu. Sekiranya tidak dijaga dengan baik dan diberi makan, Bajang yang kelaparan itu akan menyerang tuannya.

Bajang boleh dihindari dengan menggunakan tangkal atau azimat. Tidak ada cara membunuh bajang tetapi biasanya sekiranya tuannya diketahui, dia akan dibunuh atau diusir dari kampung tersebut.

Bajang biasanya perlu diwarisi, dan sekiranya tidak diturunkan kepada waris, tuannya akan menjadi bangkai bernyawa. Tubuhnya mati dan berbau busuk, tetapi apabila hendak dikebumikan, ia akan bangkit seperti hidup. Selain itu, ia akan makan dengan lahapnya apabila diberi makan [kes simptom sama macam si pembela Hantu Raya].


Bunian, Kerajaan dan keluarga Bunian





Orang Bunian ialah sebarang makhluk halus dari golongan jin dalam legenda Melayu, mirip dengan elf dalam legenda Eropah [telinga tirus].

Mereka dikatakan wujud dalam masyarakat besar, menyerupai struktur sosial manusia, mempunyai keluarga, puak, dan struktur masyarakat. Orang Bunian dikatakan mendiami kawasan hutan belantara, jauh dari perhubungan manusia, tetapi ada juga yang tinggal berdekatan dengan manusia malah berkongsi rumah dengan keluarga manusia. Sesetengah masalah kerasukan dikatakan berpunca dari orang bunian.

Orang bunian mempunyai kuasa luar biasa yang hebat, dan juga diketahui berkawan dan menolong manusia, terutamanya pawang atau bomoh. Orang bunian dikatakan menculik kanak-kanak, dan bayi didalam perut wanita dan ada dituduh menyebabkan manusia sesat di dalam hutan.

Semenjak orang bunian mirip dengan manusia (kecuali berasaskan fakta mereka biasanya ghaib atau halimunan) tidaklah dihiraukan untuk mereka berkahwin dengan manusia. Malah ada pendapat yang mengusulkan bahawa bunian ini adalah hasil gabungan hubungan manusia dan jin.

Sekali seorang manusia telah pergi untuk tinggal dengan orang bunian, dia tidak boleh balik ke alam biasa, sebagaimana orang bunian hidup lebih lama daripada manusia. Terdapat cerita mengenai seorang lelaki yang mengahwini orang bunian, tetapi ingin mengembali ke keluarga mereka yang telah ditinggalkan, memutuskan untuk meninggalkan orang bunian. Waktu pulang mereka ke golongan manusia, mereka mendapati bahawa setiap orang yang mereka kenal telah meninggal dunia, dan beberapa tahun sudah berlalu. Cerita ini pernah disebutkan dalam cerita dongeng Amerika iaitu Rip Van Winkle. Perkara tersebut menyerupai teori kerelatifan masa.

Kes Orang Bunian Sungai Tekali

Pada Julai 1998, satu tapak perkhemahan baru telah dibina di Kampung Sungai Tekali, daerah Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan. Tapak perkhemahan ini adalah milik Jabatan Pelajaran Negeri Selangor. Perkhemahan yang pertama kali itu ialah Perkhemahan Unit Beruniform Peringkat Negeri Selangor.

Segelintir penduduk kampung percaya dan melihat 3 orang "bunian" mandi dalam anak sungai di tapak itu. Seperti biasa majlis bacaan Yassin diadakan pada hari pertama perkhemahan. Pada malam 'Night Walk' yang dikendalikan oleh Askar Briged Tengah, dua orang peserta telah 'hilang' dan seperti kerasukan selama beberapa bulan. Kejadian ini dikaitkan dengan orang bunian. Kini tapak perkhemahan itu telah 'bersih' dan tidak lagi kedengaran cerita-cerita seumpama itu.


Hantu Jepun [bayangan tentera Jepun Perang Dunia Kedua]


Hantu Jepun merujuk kepada sebarang bayangan atau makhluk yang berpakaian seperti tentera Jepun. Selalunya ia dikaitkan dengan tempat-tempat di mana pernah dijadikan markas tentera semasa Perang Dunia Kedua, semasa Jepun menawan Malaysia.

Tempat yang selalu selalu disebut-sebut sebagai kawasan yang dihantuinya adalah bangunan sekolah berasrama, pejabat kerajaan dan bangunan-bangunan penting yang ada semasa Perang Dunia II. Oleh itu, boleh dikatakan, hantu Jepun ini agak moden.

Selalunya ia dilihat sama ada bersenjatakan senapang atau pedang, tanpa berkepala atau kepalanya dipangku bersama-samanya.

Kadang kala, ia dikatakan berbaris lengkap bersenjata pada waktu malam (tanpa kepala), dengan bunyi derapan kasut but tentera.

Tidak pula diketahui sama ada hantu Jepun turut terdapat di negara-negara bekas jajahan takluk Jepun yang lain (selain Singapura).

Hantu Bukit

Hantu bukit merujuk kepada sejenis makhluk yang berkeliaran dikawasan bukit. Hantu bukit sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat.

Hantu Kubur


Hantu kubur merujuk kepada sejenis makhluk yang berkeliaran dikawasan perkuburan. Hantu kubur amat ditakuti dikalangan orang-orang asli kerana mampu menyebarkan penyakit. Ini adalah antara sebab orang asli berpindah randah sekiranya berlaku kematian. Malah ia ditakuti oleh puak asli Kubu (Indonesia) dan Jakun (Malaysia) walaupun mereka dipisahkan oleh selat Melaka. Sering dikatakan mengusik orang yang lemah semangat.

Pari-pari


Pari-pari merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang terdapat dalam hutan. Pari-pari ini dikatakan mempunyai masyarat tersendiri dan boleh dikatakan menyerupai orang bunian. Pari-pari dikatakan tidak dipelihara oleh manusia dan dikatakan hidup bebas.

Jerangkung [hantu berupa zombie]


Jerangkung merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dipelihara bagi tujuan menginiaya orang lain. Pemeliharaan makhluk halus seperti ini turut dikenali sebagai saka.

Hantu Galah [hantu tinggi lebih dari pokok kelapa]
Hantu Galah merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan.

Ia dikatakan berbentuk manusia tetapi bersaiz besar dan amat tinggi sehingga kepalanya dikatakan menyapu awan. Ia sering kali ditemui jauh di dalam hutan dan biasanya hanya kakinya yang kelihatan.

Mereka yang diusiknya dikatakan sering menyangka kakinya sebagai batang pokok. Kakinya dikatakan berbulu panjang dan mangsa hanya terserempak dengannya pada waktu malam apabila sering bersandar atau memegang kakinya, atau ketika melalui celah kangkangnya.

Manusia yang bersahabat dengannya dikatakan boleh mencabut bulu betisnya yang akan dibakar untuk menyerunya apabila memerlukan pertolongannya.

Jin Tanah

Jin Tanah dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul. Ia dikatakan terdiri daripada golongan jin atau syaitan, yang dikatakan menjaga sesuatu kawasan (tanah).

Jin Tanah biasanya menjaga sesuatu kawasan tanah dan akan menganggu mereka yang membuka tanah baru untuk berhuma. Untuk mengelakkan gangguan Jin Tanah, biasanya upacara pembukaan tanah baru akan di adakan. Biasanya makanan yang disediakan dikenali sebagai acak / sajian termasuk telur, ayam panggang, pulut kuning dan sebagainya. Sekiranya tidak, Jin Tanah akan mengganggu mereka yang meneroka kawasan tanah baru tersebut.


Hantu Keramat
Hantu Keramat merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat disuatu tempat tetapi tidak mengganggu orang.


Hantu Kum-Kum [manusia pengamal ilmu salah yang suka bagi salam di pintu]
Asalnya hantu kum-kum dikatakan bermula dengan seorang wanita yang mengamalkan ilmu mencantikkan muka. Tetapi salah satu pantangnya merupakan dia tidak boleh melihat cermin selama 10 hari / sesetengah cerita menyatakan 1 bulan.

Semenjak hari itu semua orang memuji-muji kejelitaan wanita itu dan menyebabkan dia tidak sabar dan melihat wajahnya di cermin pada hari terakhir. Akibatnya mukanya menjadi buruk, dan setelah dia menemui kembali gurunya, dia diberitahu bahawa mukanya hanya akan kembali cantik setelah dia menyapu mukanya dengan darah XX perawan.

Disebabkan itu wanita itu merayau-rayau mengetuk pintu rumah bagi mencari mangsa sambil menyatakan "Kum-Kum" sambil mengenakan jibab.


Orang Minyak [manusia pengamal ilmu salah yang kelihatan hitam legam dan licin macam berminyak]

Orang minyak merujuk kepada seseorang yang menuntut ilmu batin bagi tujuan menceroboh masuk ke dalam rumah mangsa bagi tujuan mencuri/membuat onar.

Salah satu cerita mengatakan orang minyak ini telah tersalah menuntut, menyebabkan dia menjadi hitam dan hanya akan pulih selepas memperkosa 40 orang gadis. Mangsa akan menjadi terpukau dan ditanda dengan dipangkah pada mukanya selepas dinodai.

Kisah orang minyak ini amat popular sehinggakan ia dijadikan sebuah filem pada tahun 1958. Filem ini diterbitkan oleh Malay Film Productions Ltd dan diarahkan oleh P. Ramlee.


Puaka

Hantu Puaka merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang dikatakan sering berkeliaran bersama-sama cuaca buruk.


Penanggal / Hantu Tanglong [istilah orang Filipina dipanggilnya Manananggal]

Hantu Penanggal atau juga dikenali sebagai hantu tanglong di negeri Kedah merujuk kepada seseorang, biasanya wanita, yang menuntut ilmu hitam bagi sesuatu kepentingan. Mereka yang menuntut ilmu ini mampu menceraikan kepala dengan badan mereka dan kepala mereka mampu terbang dengan tali perut terurai-urai.

Darah yang menitik dari tali perut mereka dipercayai berbisa dan akan menyebabkan kudis kepada mereka yang terkena. Mereka yang menuntut ilmu penanggalan biasanya akan menyimpan setempayan cuka bagi memeram urat perut mereka agar kecut sebelum bercantum masuk kembali kedalam badan asal mereka. Dipercayai sekiranya tubuh mereka dijumpai orang dan diterbalikkan, kepala mereka akan bercantum secara terbalik, dengan itu rahsia mereka akan terbongkar.

Penanggal dipercayai suka darah perempuan yang bersalin, dan sekiranya mereka menghisap darah tersebut, wanita bersalin itu akan mati akibat tumpah darah. Oleh itu, biasanya di sekeliling rumah wanita bersalin (masa dahulu, rumah dibina bertiang), diletakkan sejenis daun yang berduri [daun mengkuang]. Dipercayai penanggalan takut hendak mendekati rumah tersebut kerana bimbangkan tali perutnya tersangkut kepada duri daun mengkuang tersebut.

Ketika penanggal terbang, ia dipercayai berupa cahaya putih berkilauan [ibarat lampu neon], dari urat perut mereka yang terburai itu.


Hantu Bidai
Hantu Bidai atau juga dikenali sebagai hantu balong bidai merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang suka menganggu manusia. Kononnya hantu bidai merupakan semangat jahat yang tinggal dalam air. Hantu bidai mampu menyerupai tikar, dan akan menggulung dan melemaskan mangsa.


Hantu Kopek 

Hantu Kopek merujuk kepada sejenis makhluk halus dalam kepercayaan Melayu, kemungkinannya dari golongan jin/syaitan, yang suka menganggu manusia. Kononnya hantu kopek berbentuk seorang wanita yang tua yang suka menyorokkan kanak-kanak kecil yang suka bermain-main di luar rumah semasa waktu Maghrib, dengan cara menyembunyikan mereka dengan kopek (buah dada) mereka.


Harimau Jadian

Harimau jadian dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis ilmu yang membolehkan penuntutnya bertukar menjadi harimau apabila dikehendaki. Ia dikatakan dibantu oleh golongan jin atau syaitan, yang dipelihara bagi tujuan membantu tuannya mempertahankan diri dan juga bagi memudaratkan musuh.

Harimau jadian biasanya perlu dibuang sebelum meninggal, dan sekiranya tidak dibuangkan, penuntut ilmu itu akan sukar meninggal dunia.


Jembalang Tanah

Jembalang tanah merujuk kepada semangat atau makhluk halus yang terdapat dikawasan hutan dara. Jembalang tanah dikatakan berasal daripada uri atau tali pusat bayi yang ditanam di kawasan hutan.

9 ANAK SYAITAN DAN TUGAS MEREKA
  • Zalituun
Duduk di pasar / kedai menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu (membazir)
  • Wathiin
Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.
  • A'awan
Menghasut sultan / raja / pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Terlena dengan kedudukan / kekayaan sehingga terabaikan kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
  • Haffaf
Berkawan baik dengan kaki botol dan suuka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat seperti di kelab malam dan tempat-tempat maksiat.
  • Murrah
Merosakkan dan melalaikan dan dekat manusia yang suka muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam kemewahan dan darjat.
  • Masuud
Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, umpatan, kutukan dan apa sahaja perkataan yang tidak baik.
  • Daasim
Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar terjadi keruntuhan rumahtangga seperti suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi.
  • Walahaan
Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat serta ibadah yang lain.
  • Lakhuus
Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api dan matahari.

KERAJAAN JIN 



Antara Raja Jin alam bawah yang Kafir seperti :-

  1. Mazhab 
  2. Marrah 
  3. Ahmar 
  4. Burkhan 
  5. Syamhurash 
  6. Zubai’ah 
  7. Maimon 
Empat (4) Raja Jin Ifrit (Jin yang paling jahat) yang mempunyai kerajaan besar yang menjadi menteri kepada Nabi Sulaiman 'alaihissalam ialah :-
  1. Thamrith 
  2. Munaliq 
  3. Hadlabaajin 
  4. Shughal 
Raja Jin alam atas yang Muslim pula ialah :-
  1. Rukiyaail 
  2. Jibriyaail 
  3. Samsamaail 
  4. Mikiyaail 
  5. Sarifiyaail 
  6. ‘Ainyaail 
  7. Kasfiyaail 
Raja Jin yang mengusai kesemua Jin tersebut bernama THOTHAMGHI YAM YA LI. Manakala Malaikat yang mengawal kesemua Jin-Jin di atas bernama "Maithotorun" yang bergelar QUTBUL JALALAH.

CATATAN SALASILAH KETURUNAN 149 NAMA RAJA JIN

Berdasarkan buku “SERAT TAPEL ADAM” karya Raden Ngabehi Ronggowarsito yang memuatkan nama-nama penguasa Jin dari terdahulu hingga kini.

Salasilah keturunan Raja Jin :-
  1. Marijan dan Marijah 
  2. Maeijo
  3. Jan
  4. Banujan
  5. Ijajil  
  6. Karis [nama asli Iblis] 
  7. Ajalijin
  8. Handajali
  9. Ijajil
  10. Yalabur
  11. Pasin
  12. Akwari 
  13. Nulestri 
  14. Marah
  15. Sahet
  16. Dasim
  17. Welahan
  18. Jalabur 
  19. Dajal
  20. Dajil
  21. Senut 
  22. Nun  
  23. Dulilsutanira  
  24. Dubil  
  25. Ditblas  
  26. Lallal  
  27. Lalim  
  28. Jalarat  
  29. Buldet  
  30. Sarhas  
  31. Mihsat  
  32. Hamarah  
  33. Hawiyan  
  34. Langin  
  35. Biktab  
  36. Distar  
  37. Balal  
  38. Hambal  
  39. Kibrat  
  40. Ifrid  
  41. Ifrus  
  42. Karisiyan  
  43. Swino  
  44. Dipil  
  45. Milasar  
  46. Asijasin  
  47. Karis sarah  
  48. Karis sarah  
  49. Astarus  
  50. Buldyat  
  51. Dulya larat  
  52. Duwanar  
  53. Buwanarjas  
  54. Salahat  
  55. Bangan  
  56. Bangal  
  57. Yayal  
  58. Jahil  
  59. Sarbun  
  60. Sarbudanar  
  61. Mungajal  
  62. Maksum  
  63. Malrat  
  64. Mallarabad  
  65. Raja Sarabad/Saraban [Raja Jin ke-65]
Salasilah keturunan Ratu Syaitan :-

  1. Marijan dan Marijah  
  2. Ijajil  
  3. Handajali  
  4. Ajali  
  5. Ajali  
  6. Aljus  
  7. Ajrak  
  8. Ajurak  
  9. Damras  
  10. Haswat  
  11. Amman  
  12. Maheran [masuk Islam ikut Nabi Nuh 'alaihissalam]  
  13. Sabah  
  14. Sahlil  
  15. Sajab  
  16. Katlabat  
  17. Ngatis  
  18. Kadngan  
  19. Latbiyan  
  20. Sarsar  
  21. Aswas  
  22. Dadjah  
  23. Hajali (lahirnya sehari selepas lahir Nabi Yusuf 'alayhissalam)  
  24. Gajali [Muslim]  
  25. Alidat  
  26. Janabar [kalah perang dengan Ifrid]  
  27. Salmun  
  28. Salmusil  
  29. Aswasil  
  30. Karmus  
  31. Salmunasar  
  32. Sarngam  
  33. Jabarjus [masuk Islam ikut Nabi Sulaiman 'alayhissalam dengan syariat Nabi Musa]  
  34. Asngasar  
  35. Bastam  
  36. Kasras  
  37. Inrus  
  38. Kanam [kalah perang dengan Ratu Syaitan lain bernama Bangaljetul (nama lainnya Bal)]  
  39. Sarkasi  
  40. Girkasi  
  41. Kabiras  
  42. Giraji  
  43. Damriyat [masuk Islam dengan syariat Nabi 'Isa 'alayhissalam]  
  44. Memum  
  45. Mursad  
  46. Sangkan  
  47. Marikan  
  48. Karissatir  
  49. Kalbal 
  50. Kaskanijan  
  51. Aswasil  
  52. Sanasil  
  53. Kalbat  
  54. Dawisatir  
  55. Tiyruyasar 
  56. Prabu Tamimasar [Ratu Syaitan ke-56]
Anak keturunan Prabu Tamimasar dan Raja Sarabad ada 28 keturunan Raja Jin yang memiliki kerajaan berbagai binatang, benda-benda, dan wilayah-wilayah di mukabumi. Para Raja ini memiliki guru yang sama iaitu Prabu Winus/ Shri Handakara. 

Adapun 28 keturunan itu adalah :-

  1. Prabu Paliya
  2. Prabu Jampina  
  3. Patih Parwata  
  4. Jahwi  
  5. Jaminah  
  6. Raja Parangin  
  7. Min (Raja Burung)  
  8. Kup  
  9. Dahri (Raja Kepiting)  
  10. Maranis (Raja Raksasa)  
  11. Wakitu  
  12. Sang Balidhuh/ Baljwak  
  13. Balituk/Waraka  
  14. Malituk  
  15. Prabu Amunkeling/Am  
  16. Prabu Nuradi  
  17. Wellahan  
  18. Patih Hamir  
  19. Kaliku (Raja Kucing)  
  20. Kalilat (Raja Singa)  
  21. Wenu  
  22. Limpak (Raja Gajah)  
  23. Lapuk  
  24. Suhas (Raja Hantu Lautan)  
  25. Buraham  
  26. Palapat (Raja Anjing)  
  27. Malak (Raja Tikus)  
  28. Allapid
**** Peringatan!! Jangan dihafal nama-nama Raja Jin ini bagi mengelakkan sebarang perkara yang buruk berlaku ke atas anda!!



A025
Mafhum : "Dan Kami adakan untuk mereka teman-teman rapat (dari jin dan manusia), lalu teman-teman itu memperhiaskan kepada mereka (fahaman-fahaman sesat) mengenai perkara-perkara dunia yang ada di hadapan mereka, serta perkara-perkara akhirat yang ada di belakang mereka; dan (dengan sebab itu) tetaplah hukuman (azab) atas mereka bersama-sama dengan umat umat (yang sesat) dari jin dan manusia yang terdahulu daripada mereka. Sesungguhnya mereka semuanya adalah golongan yang rugi (bawaan hidupnya)" [Surah Fussilat, ayat 25]


A006

Mafhum : "Dan bahawa sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat." [Surah Al-Jinn, ayat 6]

TANDA-TANDA GANGGUAN JIN PADA WAKTU TIDUR
  1. Sangat susah tidur pada waktu malam, kalaupun dapat tidur sudah lama bersusah payah.
  2. Rasa cemas dan sering terbangun pada waktu malam. 
  3. Mimpi yang buruk atau mimpi melihat sesuatu yang menakutkan serta ingin memekik untuk meminta pertolongan akan tetapi tidak sanggup. 
  4. Mimpi yang sangat menyeramkan. 
  5. Mimpi melihat berbagai macam binatang seperti melihat kuching, anjing, unta, ular, singa, serigala atau tikus. 
  6. Gigi geraham yang berbunyi pada waktu tidur. 
  7. Tertawa, menangis atau memekik pada waktu tidur. 
  8. Berperasaan sedih pada saat tidur. 
  9. Berdiri serta berjalan ketika tidur tanpa sedar. 
  10. Mimpi seolah-olah akan jatuh dari tempat yang tinggi. 
  11. Mimpi sedang berada di kuburan, ditempat pembuangan sampah atau tempat yang mengerikan. 
  12. Bermimpi melihat orang sangat aneh, seperti sangat tinggi, sangat pendek atau sangat hitam. 
  13. Bermimpi melihat hantu.

TANDA-TANDA GANGGUAN JIN PADA WAKTU SEDAR ATAU JAGA

  1. Kepala selalu terasa pusing, yang tidak disebabkan oleh penyakit pada dua mata, telinga, hidung, gigi, tekak atau perut. 
  2. Selalu lupa dari zikir Allah, solat dan ketaatan lainnya. 
  3. Fikiran yang kacau / selalu lesu dan malas / saraf yang tersumbat. 
  4. Rasa sakit pada salah satu anggota badan sedangkan doktor perubatan tidak sanggup mengubatinya. 


MACAM-MACAM GANGGUAN JIN
  • Gangguan sepenuhnya, iaitu jin mengganggu seluruh badan seperti orang yang mengalami berbagai macam saraf yang tersumbat.
  • Gangguan tidak secara keseluruhan, iaitu jin mengganggu salah satu dari anggota badan, seperti tangan, kaki atau lidah. 
  • Gangguan yang berterusan, iaitu jin terus berada dalam tubuh seseorang sehingga memakan waktu yang sangat lama. 
  • Gangguan seketika, iaitu tidak lebih dari beberapa detik seperti seseorang yang mengalami mimpi buruk.
FAKTOR GANGGUAN JIN
  1. Jin lelaki kadangkala jatuh cinta kepada orang perempuan, dan kadangkala jin perempuan jatuh cinta kepada orang lelaki. 
  2. Kerana kezaliman manusia terhadap mereka, seperti menumpahkan air panas atau menimpakan sesuatu barang dari tempat yang tinggi. 
  3. Kezaliman yang dilakukan oleh makhluk jin kepada manusia tanpa sesuatu sebab tertentu. 
Berhubungan dengan perkara ini, jin tidak akan dapat menganggu manusia kecuali manusia itu dalam keadaan :- 
  • Sangat marah 
  • Sangat takut 
  • Sangat lalai 
  • Mempunyai nafsu syahwat yang tinggi

SEBAB MASUKNYA JIN KE DALAM DIRI MANUSIA

Kadang-kadang terjadinya gangguan jin kepada manusia adalah kerana syahwat, hawa nafsu dan mabuk cinta. Keadaan ini sama seperti yang dialami manusia. Ada pula kadangkala manusia dan jin melakukan perkahwinan serta mempunyai anak. Perkara yang demikian banyak terjadi dan banyak pula ulama' yang membicarakannya.

Berlakunya perkara tersebut adalah disebabkan kebencian atau pembalasan oleh kerana ia disakiti sebahagian manusia, atau makhluk jin ini menyangka bahawa sebahagian manusia sengaja menyakitinya dengan cara mengencingi mereka, menumpahkan air panas, atau membunuh mereka, padahal manusia tidak mengetahuinya. Di kalangan makhluk jin juga ada yang bodoh, ada yang zalim, sehingga mereka menjatuhkan hukuman dengan cara yang
tidak patut. Keadaan ini sebagaimana juga yang kita jumpai dalam kehidupan manusia yang bodoh.

Jika keadaan tersebut terjadi, perbuatan yang demikian itu adalah merupakan perbuatan yang keji dan dilarang oleh Allah SWT. Justeru itu perkara ini haruslah dijelaskan kepada jin tersebut dengan mengatakan bahawa perbuatan mereka itu dalah perbuatan keji yang diharamkan. Penjelasan seperti ini perlu dijelaskan kepada mereka supaya mereka tahu
bahawa pada diri mereka akan berlaku hukuman Allah dan Rasul-Nya yang diutus kepada semua makhluk manusia dan makhluk jin.

Kepada mereka juga harus dijelaskan, bahawa manusia tersebut tidak mengetahui dan tidak sengaja menyakiti mereka sehingga tidak patut untuk dihukum. Jika mereka melakukan hal itu di rumah atau di kerajaan mereka maka mereka dibolehkan atau bebas bertindak. Sedangkan mereka tidak mempunyai hak untuk tinggal di tempat kediaman manusia tanpa izin dari mereka, mereka hanya berhak tinggal di tempat-tempat kosong yang bukan menjadi tempat tinggal manusia.


CARA JIN MASUK KE DALAM TUBUH MANUSIA

Jin adalah sejenis makhluk berwujud udara sedangkan manusia memiliki lubang bulu roma, kerana itulah dia dapat masuk ke dalam tubuh manusia dari bahagian manapun juga. Makhluk jin diciptakan dari zat yang sejenis udara sebagaimana firman Allah :-

A015
Mafhum : "Dan Allah menciptakan jin dari api yang menyala" [Surah Ar-Rahman, ayat 15] 

Dalam hal ini, Ibnu 'Abbas berkata : Iaitu dari hujung nyalanya api, sedangkan hujung nyalanya api adalah merupakan udara panas yang keluar dari api.

Ketika jin masuk ke dalam tubuh manusia, makhluk ini langsung menuju ke otak, melalui otak ini dia dapat mempengaruhi bahagian mana saja yang dia sukai dari tubuh manusia. Para doktor perubatan telah mengkaji dan membuktikan bahawa orang yang terkena penyakit kerasukan jin memiliki gelombang otak yang sangat halus dan sangat aneh yang ada di dalam otaknya. Ditambah lagi dengan keterangan dari orang yang ahli tentang cara
pengubatan orang yang kerasukan jin, bahawa jin itu memberitahunya bahawa mereka berada di otak manusia. 


CARA ELAK GANGGUAN JIN DAN SYAITAN

Setiap Muslim hendaklah mengawal rumah tangganya daripada gangguan syaitan dan iblis. Antara cara untuk memelihara rumah tangga daripada gangguan syaitan adalah :-
  • Membaca al-Quran.

Membaca al-Quran dengan penuh khusyuk banyak kelebihannya. Membiasakan membaca al-Quran dalam rumah, selain beroleh pahala membawa berkat dan menyelamatkan penghuni rumah tangga daripada gangguan iblis dan syaitan. Zikir ketika masuk dan keluar rumah.



Daripada Abu Malik al-Asyaari bahawa Rasulullah shollallahu 'alaihi wa sallam bersabda maksudnya: "Apabila seorang hendak masuk ke dalam rumah, hendaklah dia mengatakan: Ya Allah, aku mohon kepada Engkau sebaik-baik tempat masuk dan sebaik-baik tempat keluar"



"Dengan nama Engkau kami masuk dan dengan nama Engkau kami keluar, dan kepada Tuhan kami, kami menyerahkan diri, kemudian memberi salam kepada keluarga" (Riwayat Abu Daud)

  • Memberi salam kepada keluarga dan ahli rumah.

Firman Allah bermaksud :-



A061
Mafhum : "Maka apabila kamu masuk ke sebuah rumah dari rumah-rumah ini hendaklah kamu memberi salam kepada penghuninya yang bererti salam sejahtera kepada diri kamu sendiri, salam yang ditetapkan di sisi Allah, yang diberi berkat lagi baik" [Surah An-Nur, ayat 61]



Imam An-Nawawi berkata : "Disukai untuk mengucapkan salam dan banyak berzikir kepada Allah serta memberi salam sama ada dalam rumah itu ada orang atau pun tidak." 





Rumah yang tiada penghuni perlu juga diberi salam, sebab setiap rumah ada penghuni dalamnya iaitu Malaikat sebagai penjaga dan pengawalnya. Seseorang yang masuk ke dalam rumah dengan memberi salam dijamin Allah keselamatannya.
  • Zikir ketika makan dan minum
Daripada Jabir berkata, bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda maksudnya: "Apabila seorang masuk ke rumahnya dengan berzikir kepada Allah ketika memasukinya dan ketika makan, syaitan berkata: "Aku tidak makan dan tidak menginap di tempat kamu, dan apabila dia masuk tidak berzikir kepada Allah ketika masuk, maka syaitan mengatakan: "Aku boleh menginap dan apabila tidak berzikir ketika makan, syaitan berkata: "Aku boleh bermalam dan makan malam" [Riwayat Muslim]
  • Membersihkan rumah daripada gambar patung
Islam melarang segala bentuk gambar patung disimpan dalam rumah. Hal ini kerana malaikat tidak akan masuk ke rumah yang ada gambar patung atau tanda salib dalamnya.

Diriwayatkan daripada Aisyah bahawasanya beliau membeli bantal kecil yang ada gambar. Ketika Rasulullah melihatnya, Baginda berdiri di pintu, enggan masuk ke dalamnya.

Maka, diketahui daripada wajah Rasulullah kelihatan rasa tidak senang, lalu Aisyah berkata : "Ya Rasulullah, aku bertaubat kepada Allah dan utusannya, apakah dosaku?"


Baginda bersabda : "Bagaimana keadaan bantal kecil ini?"

Aisyah menjawab : "Aku sudah membelinya untuk engkau duduk padanya dan bersandar" 


Maka baginda bersabda : "Sesungguhnya orang membuat gambar ini akan diazab pada hari Qiamat dan dikatakan kepada mereka : Hidupkanlah apa yang kamu ciptakan itu"


Imam Nawawi berkata : Jika hendak membuat juga gambar itu, maka buatlah gambar pokok dan segala sesuatu yang tidak ada roh padanya. Demikian menurut riwayat Bukhari dan lafaz bagi Muslim dan Nawawi.

  • Membanyakkan solat-solat sunnat di rumah
Solat yang dikerjakan sebagai benteng gangguan syaitan untuk masuk ke rumah. Rasulullah bersabda maksudnya : "Jadikanlah solat sunat dalam rumah kamu dan janganlah jadikan rumah kamu itu sebagai kubur." (Riwayat Bukhari, Muslim dan Nawawi).


Maksud sebagai kubur itu adalah tidak melakukan solat sunat di rumah. Rasulullah selalu mengerjakan solat sunat di rumah sebelum solat fardu di masjid seperti sabdanya bermaksud : "Wahai manusia, solatlah kamu (sunat) di rumah kamu kerana sesungguhnya solat seseorang yang paling afdal adalah di rumahnya kecuali solat wajib." (Riwayat An-Nasai')

  • Harmonikan rumahtangga
Sabda Rasulullah bermaksud : "Sesungguhnya Iblis meletakkan singgahsana diatas air, kemudian mengutus pasukannya, maka yang paling dekat daripadanya (antara syaitan) kedudukannya adalah yang paling besar membuat fitnah sehingga datang salah satu daripada mereka mengatakan bahawa tidaklah dia tinggalkan seorang suami dan isteri, dia berkata: Maka mendekatlah dia daripadanya dan mengatakan sebaik-baik orang adalah kamu" (Riwayat Muslim dan Nawawi).


Maka, wajib bagi suami isteri untuk bergaul harmoni, ceria dan mesra serta bergaul baik dengan keluarganya untuk mengelak daripada gangguan syaitan dan konconya.

  • Bentengkan anak-anak dari gangguan syaitan
Menjadi kewajipan ibu bapa untuk menjaga zikir pada waktu jimak bagi memelihara anak daripada bisikan dan pengaruh syaitan dari awal lagi.


Daripada Ibnu 'Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Andai kata salah seorang antara kamu mendatangi isteri, hendaklah memulakan dengan menyebut nama Allah dan berdoa: "Ya Allah, jauhkanlah syaitan daripada kami, dan jauhkan syaitan daripada apa yang Engkau rezekikan kepada kami. Maka apabila Allah menjadikan antara mereka berdua seorang anak, tidaklah syaitan akan dapat mengganggu anak itu selama-lamanya" (Riwayat Bukhari, Muslim dan Nawawi).


"Daripada Abi Rafi' bahawa beliau melihat Rasulullah mengazan pada telinga Husin bin Ali ketika Fatimah melahirkannya dalam keadaan sihat" (Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi).


Kumpulkan anak-anak dan usap kepala mereka. Kemudian ucapkan doa bermaksud : "Aku memohon perlindungan untuk kamu dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dan semua perbuatan syaitan dan ancaman berbahaya serta daripada semua mata yang jahat."

Rasulullah memohon perlindungan kepada Allah dengan doa ini untuk Husayn dan Hasan dan mengatakan : "Sesungguhnya bapa kamu berdua memohon perlindungan untuk mereka berdua iaitu Ismail dan Ishak" (Riwayat Bukhari dan at-Tirmizi).


  • Mandi dengan mengenakan kain basahan ketika berada di dalam bilik air
Hal begini sering terlepas pandang malah diremehkan kerana ia dianggap tidak mengapa bertelanjang di dalam bilik air tetapi bilik air adalah kawasan sehenti makhluq halus dan ia tetap menjadi kawasan utama perhimpunan mahkluq halus tersebut.

Diriwayatkan dalam hadith Sahih Bukhari, 
Bab Mandi Telanjang Seorang Diri Di Tempat Sepi, Namun Menutupi Diri (Menggunakan Kain Basahan) Lebih Utama pada kes Nabi Musa 'alayhissalam pernah mandi dalam keadaan bogel/telanjang."
Dari Abu Hurairah, dari Rasulullah shollallahu 'alayhi wa sallam bersabda : "Dahulu Bani Israel mandi telanjang, mereka saling melihat satu sama lain sementara Nabi Musa 'alaihissalam mandi seorang diri. Orang-orang Bani Israel berkata : "Demi Allah, tidak ada yang mencegah Musa mandi bersama kita kecuali kerana dia mengidap penyaki aadar.’ Suatu ketika Nabi Musa pergi mandi, baginda meletakkan pakaiannya di atas batu, lalu batu itu membawa lari pakaiannya. Maka Musa pun mengejarnya (batu itu), seraya berkata : ‘Hai batu, pakaianku!’. Akhirnya, orang-orang Bani Israel pun melihat Musa. Lalu mereka berkata : ‘Demi Allah, ternyata Musa tidak mengidap penyakit apa pun.’ Musa berjaya mengambil pakaiannya, lalu memukul batu tersebut dengan satu pukulan. Abu Hurairah berkata : “Demi Allah, bekas (pukulan) Nabi Musa pada batu itu sama dengan pukulan enam atau tujuh batu”  [Sahih Bukhari] 
Lihat kitab Fathul Bari Bab 20, hadith No. 278
Dari Mu'awiyah bin Haidah radiyallahu 'anhu yang menceritakan : "Aku telah bertanya Rasulullah shollallahu 'alayhi wa sallam : "Ya Rasulallah! Bila masanya wajib kami tutup dan bila masanya harus kami buka? Jawab baginda ; "Jagalah aurat kamu kecuali kepada isteri kamu atau kepada hamba yang kamu miliki." Aku bertanya lagi : "Bagaimana jika sekiranya seseorang dari kami sedang bersendirian?" Nabi menjawab : "Allah lebih layak untuk kamu malu dari manusia" 
[Riwayat Imam Abu Daud, At-Tirmizi, An-Nasai dan Ibnu Majah. Kata Imam at-Tirmizi; hadis ini hasan]

Bahan Bacaan Berguna

Powered By Blogger