Lambaian Mesra


Pesanan Orang Terdahulu Dari Kita

Pesanan Imam al-Ghazali :
"Carilah hatimu di tiga tempat. Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, carilah hatimu ketika duduk tafakur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana haqiqatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!"

(Dipetik dari buku Dimana Dia Dihatiku)

Terjemahan Bahasa Antarabangsa

Sabtu, 10 Mac 2012

Air Zam-zam : Air Terbaik Di Bumi

Mari kita kenal apa itu air, kebaikannya, jenis-jenisnya, dan air apakah yang terbaik untuk kehidupan manusia seharian.



Nilai peratus keperluan air di dalam tubuh badan manusia

APAKAH ITU AIR? 

Air merupakan keperluan asas kepada manusia. Secara purata, badan manusia meliputi antara 60% hingga 65% air, manakala tisu-tisu dalam otak manusia pula mengandungi 85% air. Badan manusia boleh bertahan sehingga empat minggu tanpa makanan tetapi hanya boleh hidup tiga hari sekiranya tidak minum air. Air minuman boleh didapati pada kadar yang murah dan mudah didapati di dalam negara. Namun, masih ramai yang memilih untuk minum minuman soda yang berlebihan dalam kehidupan harian. 

Air adalah penting sebagai pengangkutan nutrien, hormon, toksin dan hasil kumbahan dalam sistem badan. Tenaga seharian bergantung kepada air dan kekurangan air adalah penyebab utama kepada keletihan pada siang hari. Badan memerlukan sekurang-kurangnya 2 liter air sehari bagi memastikan sistem badan berfungsi dalam keadaan yang optimum. Selain itu, air juga merupakan pembantu diet, pengurang lemak badan dan juga mengurangkan pengumpulan sodium dalam badan. 

Minum air yang mencukupi dapat membantu mengubati alergi, asthma, kemurungan, tekanan darah tinggi, diabetes, sakit kepala dan keletihan. Di samping itu, lapan hingga sepuluh gelas air sehari akan dapat mengurangkan sakit belakang dan sakit sendi. 

Berdasarkan kajian, kebanyakan rakyat di negara Malaysia tidak meminum air yang mencukupi sehingga mereka mengalami dehidrasi. Hanya 2 peratus penurunan air dalam badan sahaja, cukup untuk menyebabkan kehilangan ingatan jangka pendek, masalah untuk matematik asas dan tidak dapat menumpukan perhatian. Menurut kajian yang telah dijalankan, meminum 5 gelas air sehari dapat mengurangkan kadar kanser usus sebanyak 45%, kanser payudara sebanyak 79% dan kanser pundi kencing sebanyak 50%.

JENIS-JENIS AIR DI DUNIA
  • Air Bermineral (Mineral Water)

Sumber dari dalam tanah secara semulajadi, kandungan galian berbeza-beza mengikut tempat. Ia perlu melalui proses penapisan dan perawatan sebelum boleh dipasarkan secara komersial.
  • Air Minuman Bertapis (Purified Drinking Water)

Biasanya menggunakan sumber air awam iaitu air paip yang kemudian melalui pelbagai proses seperti sinaran UV [ultra-ungu], penurasan fiber, dirawat dengan penambahan berbagai jenis mineral. Kini, banyak jenama menggunakan teknologi ini untuk dipasang di rumah di mana air paip akan disalurkan melalui penapis yang agak mahal harganya mencecah ribuan ringgit. Kos penyelengaraan juga agak tinggi kerana penapis perlu ditukar secara berkala apabila sudah sampai masanya. Tetapi memandangkan keadaan air paip hari ini telah teruk tercemar, penapis seperti ini sepatutnya menjadi keperluan penting di rumah untuk kegunaan makan, minum dan memasak.
  • Air Osmosis Songsang (Reverse Osmosis Water)

Air tulen yang tidak mengandungi bahan mineral yang telah melalui pelbagai proses saringan dan proses bertekanan tinggi. Air ini tinggi kandungan oksigen tetapi agak mahal dan tiada kandungan mineral yang berfaedah untuk tubuh. Kini, terdapat pengeluar yang memasukkan pelbagai jenis mineral tambahan di dalam air ini.
  • Air Beralkali (Alkaline Water)

Proses pengionan menghasilkan pH yg tinggi untuk air alkali digunakan untuk bateri. Sebenarnya air alkali bukanlah air yang terbaik. Air ini tidak berapa sesuai untuk diminum dalam kuantiti berlebihan kerana boleh berlaku kekejangan otot atau muscle cramps. Air terbaik di dunia iaitu air Zam-zam yang juga lebih tinggi kandungan alkali dan tidak memudaratkan badan.

KELEBIHAN MEMINUM AIR
  • Air boleh menyejukkan
Waktu tengahari yang begitu panas kadangkala kita tidak sedar bahawa tubuh kita sedang berpeluh. Peluh boleh mengingatkan kita untuk segera minum air. Sebab jika tidak cukup air untuk memproduksikan peluh, kadar darah akan menurun sehingga sistem sirkulasi akan bermasalah. Kesannya antara lain, pening dan mengalami kesukaran bernafas.
  • Mengumpulkan zat-zat makanan
Air membantu memindahkan zat-zat makanan melaui aliran darah ke pelbagai bahagian tubuh, mengikut keperluan bahagian itu sendiri. Beberapa zat makanan yang larut dalam air sehingga diserap dengan air.
  • Memudahkan proses pembuangan tinja/najis
Jika seseorang itu kekurangan air dalam badan, maka akan mudah menjadi sembelit. Sembelit blh menyebabkan org sukar mebuang air besar kerana najis mengeras. Ia sekali gus menyebabkan anggota tersebut mengalami kesakitan.
  • Menjaga kelembapan kulit agar tetap halus
Sel memang mengandungi air, kerana itu bekalan yang cukup akan menjadikan kulit lebih halus dan sihat. Kekurangan air bukan sahaja membuat kulit menjadi kusam dan bersisik tetapi seseorang itu cenderung kelihatan lesu dan jika terjadi cirit birit, mereka akan kelihatan lebih uzur.
  • Bebas dari penyakit batu karang
Penyakit batu karang terjadi sewaktu sisa badan yg tidak terpakai atau komponen lain yang melalui ginjal atau buah pinggang bergabung dengan bahan buangan lain. Jika kekurangan air dalam tubuh, maka akan terbentuklah batu kecil seperti pasir dan tumbuh sebesar batu. Jika kita banyak minum air, batu-batu itu akan keluar dibawa oleh air.

KEBAIKAN MEMINUM AIR BERALKALI
  • Memperlancar sistem pencernaan
Mengkonsumsi air alkali dalam jumlah cukup setiap hari akan memperlancar sistem pencernaan sehingga kita akan terhindari dari masalah-masalah pencernaan seperti sembelit. Pembakaran kalori juga akan berjalan secara lebih efisien.

  • Membantu memperlambat tumbuhnya zat-zat penyebab kanser/barah
Meminum air alkali membantu mencegah penyakit ginjal/masalah buah pinggang dan hati. Minum air alkali akan membuat tubuh lebih bertenaga.
  • Perawatan kecantikan seluruh badan
Bila kurang minum air alkali, tubuh akan menyerap kandungan air dalam kulit sehingga kulit menjadi kering dan berkerut. Selain itu, air alkali dapat melindungi kulit dari luar, sekaligus melembabkan dan menyihatkan kulit. Untuk menjaga kecantikan pun, kebersihan tubuh pun harus benar-benar diperhatikan, ditambah lagi minum air putih 8 – 10 gelas sehari.
  • Kesuburan terpelihara
Meningkatkan produksi hormon testosteron pada lelaki serta hormon estrogen pada wanita. Menurut hasil penelitian dari sebuah lembaga penyelidikan di London, jika seseorang selalu mandi dengan air dingin maka peredaran darahnya lancar dan tubuh terasa lebih segar dan bugar. Mandi dengan air alkali dingin akan meningkatkan produksi sel darah putih dalam tubuh serta meningkatkan kemampuan ketahanan seseorang terhadap serangan virus.


Bahkan, mandi di waktu pagi dapat meningkatkan produksi hormon testosteron pada lelaki serta hormon estrogen pada wanita. Dengan begitu kesuburan serta kegairahan seksual pun akan meningkat. Selain itu, jaringan kulit semakin baik, kuku lebih sihat dan kuat, tak mudah retak. Oleh itu, biasakan mandi pagi dengan air pagi yang segar.
  • Menyihatkan jantung
Air alkali juga diyakini dapat membantu menyembuhkan penyakit jantung, rheumatik artritis, kerosakan kulit, penyakit saluran dubur, usus, dan penyakit kewanitaan. Bahkan ketika ini, banyak perubatan altenatif yang memanfaatkan kebaikan dan keberkesanan air kosong.
  • Ubat penyakit lumpuh
Air alkali tidak hanya digunakan untuk mengubati pelbagai penyakit kulit, tapi juga efektif untuk mengubati lumpuh, seperti akibat stroke. Sebab, air tersebut dapat membantu memperkuat kembali otot-otot dan ligamen serta memperlancar sistem peredaran darah dan sistem pernafasan, meningkatkan pengaliran darah dan oksigenisasi jaringan, sehingga mencegah kekakuan otot, menghilangkan rasa nyeri serta menenangkan fikiran. Kandungan ion-ion terutama klorin, magnesium, hidrogen karbonat dan sulfat dalam air panas, membantu pelebaran pembuluh darah sehingga meningkatkan pengaliran darah. Selain itu, pH airnya mampu mensterilkan kulit.
  • Membantu badan supaya relaks
Air alkali mengandung ion negatif mampu meredakan rasa sakit, meneutralkan racun, memerangi penyakit, serta membantu menyerap dan memanfaatkan oksigen. Ion negatif dalam aliran darah akan mempercepat penghantaran oksigen ke dalam sel dan jaringan.

Bukan itu saja jika mengalami ketegangan otot dapat dilegakan dengan mandi air hangat bersuhu sekitar 37 darjah Celcius. Selagi kaki terasa kebas, dianjurkan untuk merendam kaki dengan air hangat dicampur sedikit garam. Jika memilik shower di rumah cubalah mandi dan nikmati hasilnya. Khabarnya, shower juga menghasilkan ion negatif.
  • Menguruskan badan
Air alkali juga bersifat menghilangkan kotoran-kotoran dalam tubuh yang lebih pantas keluar melalui air kencing. Bagi yang ingin menguruskan badan, minum air alkali hangat sebelum makan (sehingga merasa agak kenyang) merupakan satu cara untuk mengurangi jumlah makanan yang masuk. Apalagi air alkali ini tidak mengandung kalori, gula, ataupun lemak. Namun yang terbaik adalah minum pada suhu sedang, tidak terlalu panas, dan tidak terlalu dingin. Mahu kurus?, minum air alkali.
  • Tubuh badan lebih segar
Khasiat air alkali tak hanya untuk membersihkan tubuh saja tapi juga sebagai zat yang sangat diperlukan tubuh. Kita mungkin lebih dapat bertahan kekurangan makan beberapa hari ketimbang kurang air. Sebab, air merupakan bagian terbesar dalam komposisi tubuh manusia.
  • Penyeimbang air dalam tubuh badan
Jumlah air yang menurun dalam tubuh, fungsi organ-organ tubuh juga akan menurun dan lebih mudah terganggu oleh bakteria dan virus. Namun, tubuh manusia mempunyai mekanisma mempertahankan keseimbangan pengambilan air yang masuk dan yang dikeluarkan. Rasa haus pada setiap orang merupakan mekanisma normal dalam mempertahankan air dalam tubuh. Air yang diperlukan tubuh kira-kira 2 liter hingga 2.5 liter (8-10 gelas) sehari. Jumlah keperluan air ini sudah termasuk pengambilan air dari makanan (seperti dari kuah sup, tomyam, dan lain-lain), minuman seperti susu, teh, kopi, sirap dan sebagainya. Selain itu, pengambilan air juga diperoleh dari hasil metabolisma makanan yang dikonsumsi dan metabolisma jaringan di dalam tubuh.

ADAB MEMINUM AIR DALAM ISLAM
  • Gelas atau cawan hendaklah dipegang dengan tangan kanan.
  • Bacalah " Bismillah"
  • Minum dengan tiga nafas secara berselang-selang.
  • Minum dalam keadaan duduk.
  • Nafas jangan dihembus-hembus ke dalam air. Setiap kali berhenti minum arahkan pernafasan ke tempat lain.
  • Setiap kali berhenti minum (pada setiap penafasan) bacalah "Alhamdullilah"
  • Jika tidak ada tempat untuk duduk adalah diharuskan minum sambil berdiri.
  • Jangan terus minum selepas selesai mengerjakan kerja-kerja berat.
  • Minum dari baki air yang telah diminum oleh orang lain.
MAKSUD NAMA AIR "ZAM-ZAM"

Mata air Zam-zam pada jarak dekat

Telaga Zam-zam pada zaman dahulu

Perkataan "Zam-Zam" dalam bahasa 'Arab bererti yang banyak atau melimpah. Adapun air "Zam-Zam" yang dimaksud oleh syari’at iaitu air yang berasal dari telaga Zam-Zam. Letaknya dengan Ka’bah berjarak sekitar 38 hasta.
Lokasi letaknya telaga Zam-zam dan ukuran kedalamannya

Keadaan telaga air Zam-zam pada hari ini
Dinamakan "Zam-Zam" sesuai dengan ertinya kerana air dari telaga tersebut sangat banyak dan berlimpah. Tidak habis walau sudah diambil dan dibawa setiap harinya ke seluruh penjuru dunia oleh kaum Muslimin.
Dinamakan dengan "Zam-Zam" boleh juga diambil dari perbuatan Siti Hajar. Ketika air Zam-Zam terpancar, ia segera mengumpulkan dan membendungnya atau diambil dari galian Malaikat Jibril dan perkataannya ketika ia berkata kepada Hajar.
Disebutkan juga bahawa nama "Zam-Zam" adalah ‘alam atau nama asal yang berdiri sendiri, bukan berasal dari kalimat atau kata lain. Juga diambil dari suara air Zam-Zam tersebut, karena zamzamatul ma` adalah suara air itu sendiri.
Nama lain Zam-Zam, sebagaimana telah diketahui antara lain ia disebut barrah (kebaikan), madhmunah (yang berharga), taktumu (yang tersembunyi), hazmah Jibril (galian Jibril), syifa` saqim (obat penyakit), tho’aamu thu’im (makanan), syarabul abrar (minuman orang-orang baik), dan thayyibah (yang baik)

SEJARAH KEMUNCULAN AIR ZAM-ZAM DI MUKA BUMI

Disebutkan oleh Imam Bukhari dalam Shahih Bukhari, dari hadis Ibnu ‘Abbas : "Suatu saat, ketika berada di Mekkah, Nabi Ibrahim menempatkan isterinya Hajar dan anaknya Isma'il di sekitar Ka`abah di suatu pohon besar yang berada di atas sumur Zam-Zam. Waktu itu, tidak ada seorang pun di Makkah melainkan mereka bertiga. Setelah Nabi Ibrahim 'Alaihissalam meletakkan kantung berisi kurma dan air, beliau pun berganjak pergi. Namun, Hajar mengikutinya sambil berkata : "Wahai Ibrahim, ke manakah engkau akan pergi dengan meninggalkan kami sendiri di tempat yang tiada manusia lain atau yang lainnya?". 

Pertanyaan itu diulangi berterusan tetapi Nabi Ibrahim tidak melihat kepadanya. Sampai akhirnya Hajar berseru kepadanya : "Apakah Allah yang menyuruhmu melakukan hal ini?" 

"Ya" jawab Nabi Ibrahim. 

"Jika begitu, Allah tidak akan menyusahkan kami" seru Hajar. Kemudian kembalilah Hajar ke tempatnya, dan Nabi Ibrahim melanjutkan perjalanannya. 

Sesampainya di Tsaniyah - jalan perbukitan, arah jalan ke Kada`. Rasulullah ketika memasuki Makkah juga melewati jalan tersebut - dan keluarganya tidak dapat melihatnya lagi, Nabi Ibrahim menghadap ke arah Baitullah, lalu mengangkat kedua tangannya lantas berdoa : "Ya Tuhan kami, sesungguhnya aku telah menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanam-tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati. Ya Tuhan kami, (yang demikian itu) agar mereka mendirikan solat. Maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka, dan berilah rezeqi mereka dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur" [Surah Ibrahim, ayat 37] 

Ibunda Isma'il menyusui anaknya dan meminum dari kantung air tersebut. Hingga akhirnya air itu pun habis, dan anaknya kehausan. Dia melihat anaknya dengan penuh cemas, karena terus menangis. Dia pun pergi untuk mencari sumber air kerana tidak sanggup melihat anaknya kehausan. 

Pergilah dia menuju bukit terdekat iaitu bukit Safa dan berdiri di atasnya. Pandangannya diarahkan ke lembah di sekelilingnya, barangkali ada orang di sana. Akan tetapi, nyata tidak ada orang. 

Dia pun turun melewati lembah sampai ke bukit Marwah. Berdiri di atasnya dan memandang barangkali ada manusia di sana tetapi ternyata tidak ada juga. Dia lakukan demikian itu hingga tujuh kali. 

Ketika berada di atas bukit Marwah, dia mendengar ada suara, dia berkata kepada dirinya sendiri : "Diam!". Setelah diperhatikannya ternyata memang benar dia mendengar suara, kemudian dia pun berkata : "Aku telah mendengar, apakah di sana ada pertolongan?" 

Tiba-tiba dia melihat Malaikat Jibrail 'Alaihissalam yang mengais-ngais tanah dengan kakinya (atau dengan sayapnya, sebagaimana disebutkan dalam riwayat yang lain), kemudian memukulkan kakinya di atasnya. Maka, keluarlah darinya pancaran air. 

Hajar pun bergegas mengambil dan menampungnya. Diceduknya air itu dengan tangannya dan memasukkannya ke dalam tempat air. Setelah diceduk, air tersebut semakin memancar. Dia pun minum air tersebut dan juga memberikan kepada anaknya, Isma'il. Lalu Malaikat Jibrail berkata kepadanya : "Jangan takut terbiar. Sesungguhnya di sinilah Baitullah yang akan dibangun oleh anak ini (Isma'il) bersama ayahnya. Dan sesungguhnya, Allah tidak akan membiarkan hambanya" 

Selang beberapa waktu kemudian, datanglah orang-orang dari qabilah Jurhum turun di lembah Makkah. Mereka turun kerana melihat burung-burung yang berputar-putar. Mereka berkata : "Burung ini berputar-putar di sekitar air. Kami yakin di lembah ini ada air" lalu mereka mengirim utusan. Ternyata benar mereka mendapatkan air. Utusan itu pun kembali dan memberitahukan kepada orang-orang yang mengutusnya tentang adanya air. Mereka pun kemudian mendatanginya dan meminta izin dari Ummu Isma'il [Siti Hajar] bahawa mereka akan bertandang ke sana. Ummu Isma'il pun mempersilakan dengan syarat, bahawa mereka tidak berhak memiliki (sumber) air tersebut dan qabilah Jurhum pun bersetuju"

KANDUNGAN MINERAL AIR ZAM-ZAM
Tidak seperti air mineral yang umum dijumpai, air Zam-zam in memang unik mengandungi elemen-elemen 'alamiah sebesar 2,000 mg per liter. Biasanya, air mineral 'alamiah (hard carbonated water) tidak akan lebih dari 260 mg per liter. 
Elemen-elemen kimia yang terkandung dalam air Zam-zam :-

Ion-ion Positif (+) 
Sodium (250 mg per liter)
Calcium (200 mg per liter)
Potassium (20 mg per liter)
Magnesium (50 mg per liter)

Ion-ion Negatif (-)
Sulphur (372 mg per liter)
Bicarbonates (366 mg per liter)
Nitrate (273 mg per liter)
Phosphate (0.25 mg per liter)
Ammonia (6 mg per liter)

MOLEKUL PARTIKEL AIR ZAM-ZAM

Cerah dan bersinar-sinar umpama berlian

KADAR pH AIR ZAM-ZAM

Air Zam-zam bersifat alkali yang dapat memberi tenaga yang luarbiasa kepada setiap peminumnya. Kajian yang telah dibuat Air Zam-zam ini nilai pHnya adalah pH7.8 – pH9.5 iaitu pH yang paling tinggi berbanding air mineral yang lain.


MANFA'AT AIR ZAM-ZAM

Ada dua belas (12) manfaatnya :-
  • Syaba’ah – mengenyangkan
  • Nafi’ah – memberi manfaat
  • Maimunah – keberkatan
  • Mahmudah – kebaikan
  • Mu’dzibah – mencegah rasa dahaga
  • Hazmatu Jibrail – keluarnya dari pijakan tumit Jibril
  • Murwiyah – menyegarkan
  • Afi’yah – menyihatkan
  • Barrah – memiliki kebaikan
  • Kaafiyah – mencukupkan
  • Syifa' Saqamin – menyembuhkan penyakit
  • Maghfirah – keampunan

DALIL-DALIL BUKTI AIR ZAM-ZAM SEBAGAI AIR YANG TERBAIK

Dari Jabir dan Ibnu ‘Abbas, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : "Air Zam-Zam, tergantung niat orang yang meminumnya" [Riwayat Ibnu Majah]
Dari Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : "Air Zam-Zam sesuai dengan niat ketika meminumnya. Bila engkau meminumnya untuk ubat, semoga Allah menyembuhkanmu. Bila engkau meminumnya untuk menghilangkan dahaga, semoga Allah menghilangkannya. Air Zam-Zam adalah galian Jibril, dan curahan minum dari Allah kepada Ismail" [Riwayat Darul Quthni dan Al-Hakim]
Dari Abi Thufail, dari Ibnu 'Abbas radhiyallahu ‘anhu, ia berkata : "Saya mendengar Rasulullah bersabda : "Kami menyebut air Zam-Zam dengan syuba’ah (yang mengenyangkan). Dan kami juga mendapatkan, air Zam-Zam adalah sebaik-baik pertolongan (keperluan atas kemiskinan)" [Riwayat At-Thobrani]
Dari Usamah radhiyallahu 'anhu berkata : "Bahawasanya Rasulullah meminta untuk didatangkan segantang air Zam-Zam, kemudian beliau meminumnya dan berwudhu dengannya" [Riwayat Ahmad]
Disebutkan dalam Silsilah Shohihah : "Adalah Rasululllah membawa air Zam-Zam di dalam kantong-kantong air (yang terbuat dari kulit). Beliau menuangkan dan membasuhkannya kepada orang yang sedang sakit"
"Tatkala Jibril memukul Zam-Zam dengan tumit kakinya, Ummi Ismail segera mengumpulkan luapan air. Nabi berkata,”Semoga Allah merahmati Hajar dan Ummu Ismail. Andai ia membiarkannya, maka akan menjadi mata air yang menggenangi (seluruh permukaan tanah)" [Silsilah Shohihah]
Dari Ibnu ‘Abbas, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : "Sebaik-baik air yang terdapat di muka bumi adalah Zam-Zam. Di dalamnya terdapat makanan yang mengenyangkan dan penawar penyakit" [hadis hasan shohih] 
Abu Dzar al Ghifari berkata : "Selama 30 hari, aku tidak mempunyai makanan kecuali air Zam-Zam. Aku menjadi gemuk dan lemak perutku menjadi hilang. Aku tidak mendapatkan dalam hatiku kelemahan lapar" [Riwayat Muslim]
Dari Hammam, dari Abi Jamrah ad-Duba`i, ia berkata : "Aku duduk bersama Ibnu ‘Abbas di Makkah, tatkala demam menyerangku. Ibnu ‘Abbas mengatakan, dinginkanlah dengan air Zam-Zam, karena Rasulullah mengatakan, sesungguhnya demam adalah dari panas Neraka Jahannam, maka dinginkanlah dengan air atau air Zam-Zam" [Riwayat Bukhari]
Dari ‘Aisyah, ia membawa air Zam-Zam. Ia mengkabarkan : "Sesungguhnya dahulu Rasulullah membawanya (sebagai bekal)" [Riwayat At-Tirmidzi]
Ibnul Qayyim Al-Jauziyyah berkata : "Aku dan orang selain diriku telah mengalami perkara yang ajaib tatkala berubat dengan air Zam-Zam. Dengan izin Allah, aku telah sembuh dari beberapa penyakit yang menimpaku. Aku juga menyaksikan seseorang yang telah menjadikan air Zam-Zam sebagai makanan selama beberapa hari, sekitar setengah bulan atau lebih. Ia tidak mendapatkan rasa lapar, ia melaksanakan tawaf sebagaimana manusia yang lain. Ia telah memberitahukan kepadaku bahawa ia terkadang seperti itu selama empat puluh hari. Ia juga mempunyai kekuatan untuk berjima’, berpuasa dan melaksanakan tawaf" [kitab Zaadul Ma'ad]
Beliau [Ibnul Qayyim] rahimahullahu ta'aala berkata : "Ketika berada di Makkah, aku mengalami sakit dan tidak ada tabib dan ubat (yang dapat menyembuhkannya). Aku pun mengubatinya dengan meminum air Zam-Zam dan membacakan atasnya berulangkali (dengan al-Fatihah), kemudian aku meminumnya. Aku mendapat kesembuhan yang sempurna. Aku pun menjadikannya untuk bersandar ketika mengalami rasa sakit, aku benar-benar banyak mengambil manfaat darinya" [kitab Zaadul Ma'ad]

DO'A KETIKA MEMINUM AIR-ZAM-ZAM


Maksud : "Ya Allah wahai Tuhan kami, sesungguhnya aku bermohon kepadaMu akan 'ilmu yang bermanfa'at, rezeqi yang luas terbentang, serta kesembuhan dari segala penyakit dan hawa panas"
Daripada 'Ikrimah meriwayatkan, bahawa adalah lbnu 'Abbas radhiyallahu 'anhuma apabila minum air Zam-zam beliau berdoa (ertinya) : "Ya Allah ya Tuhanku! Aku bermohon kepadaMu supaya dikurniakan ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang luas dan kesembuhan daripada segala penyakit" (Riwayat Daarul Qutni dan lbnu Majah).

ADAB-ADAB DAN TATACARA KETIKA MEMINUM AIR ZAM-ZAM

Syeikh Jamaludin Muhammad Jarullah bin Muhammad Nuruddin dalam kitabnya "Al-Jami'ul Lathif fi Fadhli Makkah" dalam bab Adab minum air Zam-zam berkata:
"Berkata seorang ulama Rahimahullah, sesiapa yang hendak meminum air Zamzam, eloklah dia mengambil bekas yang berisi air Zam-zam dengan mengadap Qiblat, kemudian berkata: "Ya Allah, sesungguhnya telah sampai kepadaku daripada nabiMu Sallallahu 'Alaihi Wasallam, bahawa baginda bersabda:
Maka Ya Allah, aku meminum air Zamzam ini untuk ............. " (sebutkan apa-apa niat yang dikehendaki). Selepas itu diminum seteguk, kemudian bernafas diluar bejana/bekas itu. Dan begitulah dilakukan sebanyak tiga kali. Setiap kali meneguknya dibaca Bismillah dan setiap kali selesai dibaca Alhamdulillah. Beginilah cara meminum air Zamzam yang diriwayatkan daripada lbnu 'Abbas dan doa yang di atas dibaca ketika meminumnya. 

Daripada 'Abdullah bin Abi Mulaikah katanya : "Seorang lelaki telah datang menemui lbnu 'Abbas. Lalu bertanya lbnu Abbas : "Tuan datang dari mana?" Lelaki itu menjawab : "Saya baru lepas minum air Zam-zam". Tanya lbnu 'Abbas lagi : "Adakah tuan minum itu mengikut cara yang sepatutnya'?" Lelaki itu tidak menjawab, sebaliknya bertanya pula kepada lbnu 'Abbas : "Bagaimanakah caranya wahai lbnu 'Abbas?" Maka lbnu 'Abbas pun menjelaskan: "Apabila minum air Zam-zam hendaklah menghadap Qiblat, sebutkan nama Allah (baca Bismillah) dan bernafas di luar bejana/bekas, kemudian baru teguk lagi, dan (sesudah selesai minum) ucapkan pujian kepada Allah (baca Alhamdulillah). Sesungguhnya Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ada bersabda : "Perbezaan diantara kita dan orang ramai (kaum munafiq) ialah bahawa mereka itu tidak suka meneguk (minum) air Zam-zam" (Riwayat Daarul Qutni dan lbnu Majah)

Bahan Bacaan Berguna

Powered By Blogger